Madonna ile ilgili yazdığınız güzel makaleleri bize yollayın yayınlayalım !

Sevgili fanlar;  Madonna ile ilgili yazdığınız güzel makaleleri bize yollayın madonnaturkiye.com üzersinden yayınlayalım. Yazılarınızı yollamak için: madonnaturkiye@hotmail.com

EVERYBODY; KRALLIĞIN İLK TUĞLASI

Eminim herkes ilk tuğladan kastın ne olduğunu anlamıştır. Evet “Everybody”  Madonna’yı tanıtan ilk şarkı, ilk single, ilk klip. Her Madonna hayranının gönlünde ayrı bir yeri olduğunu düşündüğüm bir şarkıdır. Zamanında değeri pek bilinmemiş ama zamanla sanki daha da sevilmiş gibi gelir bana hep. Bununda Madonna’nın her zaman yükseliş gösteren popileritesine bağlamışımdır.  Tıpkı ölen ressamların, eserlerinin değerlenmesi gibi.
Fakat bir şarkı olarak “Everybody” nedir? Şimdi Madonna’ya olan hayran tarafımızı bir kenara bırakıp, şarkıya birde böyle bakalım. Şarkıya yapıştıracağımız ilk damga “tipik 80’ler şarkısı işte” olacaktır. Bunda sonuna kadar haklıyız. 80’lerde müzik yapmış diğer önemli şarkıcılarda da (Depeche Mode, Roxette, Michael Jackson) duyduğumuz pop müzik öğeleri daha yeni yeni müziğin içine giren “elektronik” diye adlandırılan sesler. Kim bilir o zamanlarda bu tip müzikleri duyanlar “vaov tam bir ses başyapıtı, geleceğin müziği” gibi tepkiler vermişlerdir.
Kişisel olarak düşüncem şarkını nakaratı biraz hafif kalmış gibi. Nakarattan türeyen “dance, sing and get up do your thing” kısmına aşığım diyebilirim. Sanki nakarat başka cümlelerden oluşsaydı da bu kısım extra’dan diyebileceğimiz bir kısım olsaydı şarkı daha güzel olucaktı eminim. Ama gene de şarkının bu hali şarkının en iyi hali, bunu da demolardan anlayabiliyoruz. Her şey çok açık “Pre-Madonna” albümünde 81 yılındaki demo halleri mevcut şarkının ve o demolara bakarsak, tam 12’den vurulmuş. Zaten şahsi düşüncem şarkıların albüm versiyonları, şarkıların en iyi halleri ( tabikiiiii canlı performansları bir kenara bırakıyoruz 😀 ) Birçok şarkı demo hallerinde resmen batmış bir haldeyken, albüm versiyonları şahane. (Drowned World / Substitute For Love, Give It 2 Me / Express Yourself / Erotica  gibi)
Biliriz ki “Everybody” ilk çıktığı zamanlarda “radyo şarkısı” diye anılmıştır hep. Sevilmeyen klibi bunun en büyük sebebi. Az bir miktar para ile çekilmiş bir klip ve sanki “pek başarılı gösterilmemiş” denilen bir gece kulübü görüntüsü. Aslında bu fikri bende desteklerim. Klipte sanki eksik bir şeyler var gibi. Gece kulübü’nü gösterecek daha fazla ekipman gerekiyormuş gibi. Yıllarca gece kulüplerinde şarkılar söylemiş olan Madonna’nın dikkat etmesi gereken bir ayrıntı bu. Ama bu düşüncelerimizi “azıcık bütçeyle bu kadar olur, kadın napsın” diyerek, başarılı bir şekilde bastırıyoruz 🙂
Dinleyici kısmının şarkıya nasıl tepki verdiği dönem içinde değişiklik göstermiştir. Bu değişimi canlı performanslardan anlayabiliyoruz. Virgin Tour’da seslendirdiği sırada sanki herkes bir an önce şarkını bitmesini beklermiş gibi bir hali var. Herkes içten değilde sanki para verilipte coşması  istenmiş gibi görülüyor. Ama buna karşın Girlie Show Tour’da “I know you’ve been waiting) dediği an herkeste gerçekten bir coşku oluyor resmen. Düşünsenize 1985’ten 1994’e geçen 9 yılda Madonna’nın geldiği konumu. İki turne arasında arasında satış rekorları kıran albümler, evlilik-boşanma, 2 tane çok başarılı turne, filmler, aforoz ve daha bir sürü şey popüleritesi artan ve artık ilahe haline gelmiş bir kadını kendilerine ilk defa tanıtan şarkıya bir nevi saygı duruşu neticesinde. Ama gene de esas bomba 2005 yılındaki Confessions On A Dance Floor Promo Tour’da patladığını düşünüyorum. G-A-Y Clup performansı aradan geçen 20 yıldan sonra şarkının artık altın plaketini alma vaktinin geldiğinin göstergesi, gerek ortamın durumu, gerekse daha önce ki şarkılarında etkisiyle zaten coşmuş olan izleyici şarkının başlamasıyla adeta kendinden geçmekte.
Kesin olan bir şey var ki insanlar “Everybody” ‘i sevmekte bununa en büyük kanıtı Celebration için yapılan “Albümde hangi şarkılar olsun?” anketinde ilk dörde girmiş olması ( diğer şarkılar 4 Minutes, Vogue ve Express Yourself” ve albümdeki büyük hitlerin hemen ardında bulunan bir konumda bulunması şu anlaşılıyorki aradan geçen 30 yıldan sonra “Everybody” olmayı hak ettiği yerde…

Eminim herkes ilk tuğladan kastın ne olduğunu anlamıştır. Evet “Everybody”  Madonna’yı tanıtan ilk şarkı, ilk single, ilk klip. Her Madonna hayranının gönlünde ayrı bir yeri olduğunu düşündüğüm bir şarkıdır. Zamanında değeri pek bilinmemiş ama zamanla sanki daha da sevilmiş gibi gelir bana hep. Bununda Madonna’nın her zaman yükseliş gösteren popileritesine bağlamışımdır.  Tıpkı ölen ressamların, eserlerinin değerlenmesi gibi. Fakat bir şarkı olarak “Everybody” nedir? Şimdi Madonna’ya olan hayran tarafımızı bir kenara bırakıp, şarkıya birde böyle bakalım. Şarkıya yapıştıracağımız ilk damga “tipik 80’ler şarkısı işte” olacaktır. Bunda sonuna kadar haklıyız. 80’lerde müzik yapmış diğer önemli şarkıcılarda da (Depeche Mode, Roxette, Michael Jackson) duyduğumuz pop müzik öğeleri daha yeni yeni müziğin içine giren “elektronik” diye adlandırılan sesler. Kim bilir o zamanlarda bu tip müzikleri duyanlar “vaov tam bir ses başyapıtı, geleceğin müziği” gibi tepkiler vermişlerdir. Kişisel olarak düşüncem şarkını nakaratı biraz hafif kalmış gibi. Nakarattan türeyen “dance, sing and get up do your thing” kısmına aşığım diyebilirim. Sanki nakarat başka cümlelerden oluşsaydı da bu kısım extra’dan diyebileceğimiz bir kısım olsaydı şarkı daha güzel olucaktı eminim. Ama gene de şarkının bu hali şarkının en iyi hali, bunu da demolardan anlayabiliyoruz. Her şey çok açık “Pre-Madonna” albümünde 81 yılındaki demo halleri mevcut şarkının ve o demolara bakarsak, tam 12’den vurulmuş. Zaten şahsi düşüncem şarkıların albüm versiyonları, şarkıların en iyi halleri ( tabikiiiii canlı performansları bir kenara bırakıyoruz 😀 ) Birçok şarkı demo hallerinde resmen batmış bir haldeyken, albüm versiyonları şahane. (Drowned World / Substitute For Love, Give It 2 Me / Express Yourself / Erotica  gibi)  Biliriz ki “Everybody” ilk çıktığı zamanlarda “radyo şarkısı” diye anılmıştır hep. Sevilmeyen klibi bunun en büyük sebebi. Az bir miktar para ile çekilmiş bir klip ve sanki “pek başarılı gösterilmemiş” denilen bir gece kulübü görüntüsü. Aslında bu fikri bende desteklerim. Klipte sanki eksik bir şeyler var gibi. Gece kulübü’nü gösterecek daha fazla ekipman gerekiyormuş gibi. Yıllarca gece kulüplerinde şarkılar söylemiş olan Madonna’nın dikkat etmesi gereken bir ayrıntı bu. Ama bu düşüncelerimizi “azıcık bütçeyle bu kadar olur, kadın napsın” diyerek, başarılı bir şekilde bastırıyoruz 🙂  Dinleyici kısmının şarkıya nasıl tepki verdiği dönem içinde değişiklik göstermiştir. Bu değişimi canlı performanslardan anlayabiliyoruz. Virgin Tour’da seslendirdiği sırada sanki herkes bir an önce şarkını bitmesini beklermiş gibi bir hali var. Herkes içten değilde sanki para verilipte coşması  istenmiş gibi görülüyor. Ama buna karşın Girlie Show Tour’da “I know you’ve been waiting) dediği an herkeste gerçekten bir coşku oluyor resmen. Düşünsenize 1985’ten 1994’e geçen 9 yılda Madonna’nın geldiği konumu. İki turne arasında arasında satış rekorları kıran albümler, evlilik-boşanma, 2 tane çok başarılı turne, filmler, aforoz ve daha bir sürü şey popüleritesi artan ve artık ilahe haline gelmiş bir kadını kendilerine ilk defa tanıtan şarkıya bir nevi saygı duruşu neticesinde. Ama gene de esas bomba 2005 yılındaki Confessions On A Dance Floor Promo Tour’da patladığını düşünüyorum. G-A-Y Clup performansı aradan geçen 20 yıldan sonra şarkının artık altın plaketini alma vaktinin geldiğinin göstergesi, gerek ortamın durumu, gerekse daha önce ki şarkılarında etkisiyle zaten coşmuş olan izleyici şarkının başlamasıyla adeta kendinden geçmekte. Kesin olan bir şey var ki insanlar “Everybody” ‘i sevmekte bununa en büyük kanıtı Celebration için yapılan “Albümde hangi şarkılar olsun?” anketinde ilk dörde girmiş olması ( diğer şarkılar 4 Minutes, Vogue ve Express Yourself” ve albümdeki büyük hitlerin hemen ardında bulunan bir konumda bulunması şu anlaşılıyorki aradan geçen 30 yıldan sonra “Everybody” olmayı hak ettiği yerde…

GÖRKEM KİBAR

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın