İYİ Kİ DOĞDUN BEDTIME STORIES!
Madonna’nın 6. stüdyo albümü “Bedtime Stories” albümü 25 Ekim 1994 tarihinde yayınlandı. 1992’de “Erotica” albümüyle tepkileri üzerine çeken Madonna, bu albümle skandalları sanatının önüne geçince haksız ve acımasız bir şekilde sürekli kariyerinin bittiğine dair söylemlere maruz kalmıştı. Bu sebeple Madonna acilen kariyeri için bir şeyler yapılmalıydı ve hemen kolları sıvayarak yeni albümü için çalışmalara başladı. Madonna, 6. stüdyo albümü “Bedtime Stories” için, “Erotica” albümünde birlikte çalıştığı Shep Pettibone ile bir araya geldi. Aslında bu albüm tarz ve sound bakımından Erotica’ya benzer olacaktı. Ancak albümün aldığı tepkiler , Madonna’nın Bedtime Stories için daha yumuşak, daha sakin ve hepsinden de önemlisi bir önceki albüme göre nispeten durulmuş bir imaja bürünmesini sağladı. Madonna yeni denediği bu tarza sahip albümü hakkında “Bu kayıt için çok daha fazla R&B hissi istedim. Üzerine gidilen fikir, sert hip hop anlayışını şarkı söyleme tarzımla yan yana koymak ancak tamamlandığında eserin yine de bir Madonna eseri olduğunu vurgulamaktı. Bu fikri geliştirmek için en çok takdir ettiğim hip hop prodüktörleriyle bir araya geldim.” açıklamasını yaptı. Böylece albümde dönemin önemli prodüktörleri Dallas Austin, Nellee Hooper, Babyface, Dave ‘Jam’ Hall ile çalışmaya karar verildi. Aynı zamanda –her ne kadar Bedtime Story şarkısı ile sınırlı kalsa da- Björk albüme katkıda bulunan isimlerden biri oldu.
Albümün kayıtları bittikten sonra, sıra Madonna’nın Erotica dönemindeki çılgın, müstehcen, seks ikonu imajını insanların gözünden silmeye geldi ve albümün tanıtımı bu yönde ilerletildi. Aslında buna gerçekten de çok ihtiyaç vardı, zira iki yıl önceki “Sex Book” depremi hala insanların zihninde taptazeydi. Örneğin Rolling Stone’dan Barbara O’Dair, bu albüm için “Madonna hala yatağa gitmek istiyor ama bu sefer yorganı başına kadar çekme zamanı” yorumunu yaptı. Albüm için verdiği bir röportajda Madonna “bunu duymaktan mutluluk duyacağınıza eminim, çünkü artık daha fazla seks üzerine kurulu işler olmayacak.” dedi. “Ama utandığımdan değil, değiştiğimden de değil, sadece masumiyete ve öze dönmek istediğimden” diye de devam etti. Albüm için hazırlanan ve İngiliz televizyonlarında dönen reklamda Madonna ve albüm için “seks yok, skandal yok, çekişme yok” cümleleri vurgulanıyordu. Rivayete göre Liz Rosenberg, bu değişimin mimarı. Söylentiye göre Rosenberg, Madonna’yı kariyerinin tepetaklak gittiği ve acilen değişmesi gerektiği konusunda uyarmış. Bir rivayete göre de Warner Bros., Madonna’dan “Erotica” dönemi için halkın karşısına çıkıp özür dilemesini istemiş. Buna oldukça sinirlenen Madonna kesinlikle böyle bir öneriyi kabul etmemiş. Pek tabii bu rivayetin ne kadar doğru olduğu bilinmez. Ama Bedtime Stories’deki Human Nature’in “Yanlış bir şey mi söyledim? Seks hakkında konuşamayacağımı bilmiyordum.” – “Üzgün değilim, bu insan doğası” sözlerine bakarak bu rivayetin doğru olabileceği görülüyor. Zira söz konusu şarkının klibinde de üstüne basa basa “kesinlikle pişmanlık yok” diye belirtmesi “Erotica” dönemine ne kadar arka çıktığını gösteriyor. Albüme dair diğer bilgiler:
Şarkı Listesi
- Survival
- Secret
- I’d Rather Be Your lover
- Don’t Stop
- Inside Of Me
- Human Nature
- Forbidden Love
- Love Tried To Welcome Me
- Sanctuary
- Bedtime Story
- Take A Bow
Albümden Yayınlanan Tekliler
- Secret- Eylül 1994
- Take A Bow- Kasım 1994
- Bedtime Story- Nisan 1995 (US) / Şubat 1995 (Avrupa)
- Human Nature- Haziran 1995 (US) / Ağustos 1995 (Avrupa)
Albümün Liste Başarıları
Avustralya – 1
Avusturya – 7
Belçika – 7
Kanada – 4
Hollanda – 13
Fransa – 2
Almanya – 4
Macaristan – 7
İtalya – 2
Japonya – 9
Yeni Zelanda – 5
Portekiz – 2
İskoçya – 3
Güney Afrika – 12
İspanya – 5
İsveç – 5
İsviçre – 7
İngiltere – 2
ABD Billboard 200 – 2
Madonna’nın Albüm Döneminde Aday Olduğu ve Kazandığı Ödüller
- 1995 Brit Awards / International Female Solo Artist
- 1996 Grammy Awards/ Best Pop Album
- 1995 MTV Video Music Awards / Best Choreography – Human Nature
Best Dance Video – Human Nature
Best Art Direction – Take a Bow
Best Female Video – Take a Bow (KAZANDI)
BUNLARI BİLİYOR MUSUNUZ?
- Bedtime Stories albümü fotoğrafları için önce Paolo Roversi ile bir oturum düzenlenmiştir. Fakat bu çekim, Warner Bros. yetkilileri tarafından çok sürrealist bulununca albüm için Patrick DeMarchelier objektifinden yatak temalı fotoğraflar seçilmiştir.
- Albümün fotoğraf çekimleri Madonna’nın doğum gününde Miami Beach Hotel’de çekildi. Madonna, doğum günü partisine gideceği için çekimler küçük bir ekiple çok kısa sürede tamamlandı. Çekimlerde aktris Jean Harlow’dan esinlenildi.
- Bedtime Stories albümü için önce Erotica’daki takım arkadaşı Shep Pettibone’la bir araya gelen Madonna, onunla bir çok şarkı sözü yazmış fakat prodüktör olarak çalışmaktan vazgeçmiştir. Secret’ın “Something’s Coming Over Me” adıyla yazıldığı düzenleme, Dallas Austin tarafından değiştirilerek albüme konmuştur. Kartonette Pettibone’un ismi yazmamasına rağmen, Madonna bir özür olarak yıllar sonra resmi sitesindeki bilgilere prodüktörün ismini co-writer olarak eklemiştir.
- “Love Won’t Wait” Madonna ve Shep Pettibone tarafından “Bedtime Stories” albümü için yazılmış ve kaydedilmiş, ancak ayrılıkları sonrası albüme alınmayan bir şarkılardan bir tanesidir. Shep Pettibone daha sonra bu şarkıyı Gary Barlow’a vermiştir. 1997 yılında Gary Barlow tarafından yayınlanan “Love Won’t Wait” İngiltere’de 1 numaraya kadar yükselmiştir.
- Bedtime Stories albümünün günümüzde yaygın olan ”düz bakan kapağı” aslında yanlışlıkla basılmış ve bunda karar kılınmıştır. Albüm kapağı için ilk başta düşünülen ters bakan yani ‘doğru’ olan kapak Amerika basımlarında yer alır ve şu an nadir bulunmaktadır.
- Bedtime Stories albümü için promo olarak limited edition yayınlamıştır. Dışı kumaş dokuludur ve bulunması çok zor olan Madonna materyallerinden bir tanesidir.
- Madonna’nın rüyalarını betimlediği “Bedtime Story” klibi 5 milyon dolarlık bütçesiyle müzik dünyasının en pahalı kliplerinden biridir.
- Albüm için Billboard’ın daha önce Babyface ve Donna de Lory ile yaptığı röportajdan bir bölüm:Babyface: Madonna benim yapmış olduğum ”When Can I See You” parçasını çok seviyordu ve bu sayede benimle çalışmak istemişti. Benden güzel baladlar istemişti. Biz de işe bu yönde koyulduk. Ben listeleri pek önemsemiyordum. Esas olarak Madonna ile çalışıyor olmam gerçeğine odaklanmıştım. Bu bana başta çok gerçek üstü gelmişti. Fakat bir insanı tanımaya başlayınca yavaş yavaş sakinleşiyorsunuz ve çalışmaya bakıyorsunuz. Ve çalışmak eğlencelidir. ”Take a Bow” parçası başta sadece ritimden ve akorlardan ibaretti. İşbirliğiyle onu geliştirdik. Beverly Hills’de yaşıyordum ve evimde küçük bir stüdyo vardı. Madonna da şarkı yazmak için oraya geliyordu. Forbidden Love’ın altyapısını dinlemişti ve üzerine birlikte melodi vb yapmaya başladık… Sandığımdan daha kolay bir süreç oldu. 1995 Amerikan Müzik Ödülleri’nde Take a Bow’ı söylerken aşırı gergindim. Fakat altta titreyen bacaklarımı göremezdiniz. Bittiğinde, Madonna da daha önce hiç bu kadar gergin olmadığını söylemişti. Şok olmuştum. ”Sen Madonna’sın, sürekli sahnedesin!” diye geçiriyordum içimden. Bugün düşündüğümde, bunu Madonna ile yapmış olduğuma inanamıyorum. Böyle bir albümün bir parçası olmak çok güzel. Fakat zamanında bunun farkında olmuyorsunuz. Sadece zaman söylüyor.
Donna de Lory: Stüdyoya adım atar atmaz şarkı sözleriyle dolu kağıdı elimize veriyordu. Orada bulunmamızın nedeninin yalnızca takılmak olmadığı havasını seziyordum. Eğlenceliydi fakat çalışmak ve işi bitirmek zorundaydık. ”Survivor”ı kaydetmek sadece iki saatimizi almıştı ve baştan almak zorunda kalmamıştık. Öncelikle kendi fikirlerini söylüyordu ancak başkalarının fikirlerine de açıktı. Çok kendine özgü ve açık sözlüydü. Müziği önceden kafasında tasarlamış olurdu. O fikrini belirttikten sonra da biz katkılarımızı sağlardık. ”Geri plana ‘survival’ dizesi ekleyelim mi…” gibi öneriler verirdik. Onun ses perdelerine ve vokallerin ritmine odaklanma yeteneğinden büyüleniyordum. Eğer onunla çalışıyorsanız kendinizi işe iyi vermelisiniz. O çok iyi odaklanırdı. Ne istediğini bilirdi, ne istediğini alırdı ve devam ederdi.”